Kommune-Kari er chatboten som nærmere 90 norske kommuner har valgt i sin digitale frontdialog med innbyggerne, og løsningen har utviklet seg til en suksess.
16.11.20
I disse koronatider har løpende informasjon fra kommunen blitt en viktig daglig foreteelse for mange, og i nærmere 90 kommuner over hele landet har chatboten Kommune-Kari stått for svarene ut til innbyggerne. Det har også blitt mer og mer viktig at kommunal informasjon serveres av kommunen selv, og at denne type informasjon ikke styres av sosiale medier.
-Kommune-Kari i butikken
Nå kan du også møte Kommune-Kari neste gang du går til rådhuset, servicesenteret, kjøpesenteret, lokalbutikken eller andre steder hvor folk ferdes, og samtidig kan du rengjøre hendene med håndsprit.
Leverandøren av Kommune-Kari, Sem & Stenersen Prokom AS, har inngått en avtale med Procon Digital AS om å samarbeide for utplassering av Kommune-Kari i det offentlige rom på Procon Digitals nyutviklede smittevernkiosk Procon DigiClean™.
Procon Digital AS er leverandør av digitale selvbetjeningsløsninger til bl.a. kommunene der innbyggerne selv kan utføre en del av oppgavene på digitale infokiosker og skjermer.
-Nå kan du få svar på dine spørsmål til kommunen også når du går i butikken, sier Anders Mærøe som er prosjektleder for Kommune-Kari og rådgiver innen digitalisering i Sem & Stenersen Prokom.
-Kommune-Kari får på denne måten en økt betydning i kommunen da hun også vil være til stede der folk ferdes til daglig, fortsetter han.
Digitalisering i praksis
Key Account Manager Jan Thomas Birkeland i Procon Digital AS er også godt fornøyd med avtalen.
-Samarbeidet gir innbyggerne en økt mulighet for oppdatert informasjon fra kommunen generelt, og i disse koronatider vil jo dette også kunne være ekstra viktig. Nå er det viktig at kommunene selv også deltar i dette informasjonsprosjektet som vil bidra til å øke effektiviteten i kommunen. Dette er digitalisering i praksis, uttaler Birkeland.
Økt servicegrad i kommunen
Samarbeidet er et godt eksempel på hvordan to leverandører av ulike digitale løsninger sammen bidrar til å styrke den totale løsningen for kommunen og innbyggerne, med fokus på å øke brukeropplevelsen for innbyggerne samtidig som kommunen effektiviserer driften og øker servicegraden.